Pakkaa retkelle mukaan linssit ja pähkinät – retkiruoka muuttuu helposti vegaaniseksi

Partiojohtaja 28.2.2017 16.40 Ilmiöt ja tapahtumat 2 kommenttia

Retkillä ruoka on yhtä tärkeää kuin luonnosta nauttiminen. Vegaaniretkeilijä vaihtaa kuivatun jauhelihan soijaan ja sipaisee leivän päälle maapähkinävoita.

Suomen Partiolaisten vuonna 2002 ilmestyneen retkiruokaoppaan mukaan retkiruuasta pitäisi saada 2000-4000 kilokaloria riippuen henkilön painosta ja olosuhteiden vaativuudesta. Usein kuulee väitettävän, että vegaaniruuasta ei saa tarpeeksi energiaa ja siinä on liian vähän kaloreita. Vegaaniliiton laillistettu ravitsemusterapeutti Lotta Pelkonen kumoaa nämä väitteet. Hänen mukaansa vegaaniruuan energiatiheys on pienempi kuin sekaruuassa, mutta energiaa saa tarpeeksi syömällä oikein.

–Retkellä saa tarpeeksi energiaa myös vegaaniruuasta, kun syö tiheämmin, isompia annoksia, riittävästi välipaloja ja suuren energiatiheyden omaavaa ruokaa, hän neuvoo.

Proteiini eri muodossa

SP:n oppaan mukaan retkeilijän ruuasta 10 prosenttia pitäisi olla proteiinia. Pelkonen painottaa, että vegaani syö samoja ruokia kuin kaikki muutkin, mutta proteiinin lähde on vain eri. Pelkonen neuvoo syömään monipuolisesti, koska sillä turvaa ravintoaineiden saannin. Hänen mukaansa hyviä proteiinien lähteitä ovat palkokasvit kuten pavut ja niistä tehdyt jalosteet, nyhtökaura ja soijavalmisteet.

–Täysjyvävilja on myös hyvä proteiinin lähde, vaikka sitä harvemmin nostetaan esille, Pelkonen kertoo. Reilun vuoden vegaanina ollut Otto Snellman on samoilla linjoilla.

–Kyllä sanoisin, että vaihtelu on parasta. Ei yhtä purua jaksa välttämättä koko ajan syödä, Snellman sanoo.

Snellmanin mukaansa retkiruoka on valmiiksi jo yksinkertaista ja retkeilijöillä on harvoin odotuksia ruuan suhteen. Hänen mielestään esimerkiksi valmiit pussiruuat kuten italianpadan saa helposti vegaaniksi korvaamalla lihan toisella proteiinilähteellä. Vegaaniruokaa kokeileville hän suosittelee nyhtökauraa, jos sitä saa käsiinsä.

–Nyhtökauran perusominaisuudet ovat kovat ja se on aika hyvää. Siihen joku perushyvä, tomaattipohjainen kastike ja pastaa, hän kertoo.

Rasvat kasvikunnasta

Snellman suosii erityisesti retkillä maapähkinävoita. Sokeroimattomassa maapähkinävoissa on sataa grammaa kohden yli 600 kilokaloria.

–Siinä alkaa olemaan hyvä paino-energiasuhde ja se on hyvän makuinen, Snellman kehuu.

Lotta Pelkonen suosittelee rasvojen lähteeksi pähkinöitä, siemeniä ja avokadoa. Hyviä rasvoja saa myös kasviöljyistä ja kasvipohjaisista margariineista. Pelkonen suosittelee käytettäväksi esimerkiksi rypsiöljyä.

Kevyt kantaa

Suurin osa vegaanisista proteiinilähteistä ovat valmiiksi kuivatuotteita ja säilyvät huoneenlämmössä. Erilaisia linssejä, papuja, herneitä ja soijatuotteita saa tavallisista ruokakaupoista. Pelkonen suosittelee niitä niiden terveellisyyden ja kevyen painonsa vuoksi.

–Pähkinät ja siemenet ovat hyviä välipaloja kaikille. Soija- ja kauramaitoakin saa nykyään jauheena, Pelkonen neuvoo.

Otto Snellman vinkkaa mausteiden olevan hyvä ja helppo tapa parantaa retkiruokien makua. Lisäksi mausteet ovat todella kevyt kantaa. Snellman kannustaa kaikkia kokeilemaan vegaaniruokaa. Hyviä reseptejä löytyy netistä googlettamalla ja retkiruokablogeista. Esimerkiksi kuivatulle jauhelihalle tehty resepti on helppo muuntaa vegaaniksi. Hänen mukaansa kokeilun esteenä ovat useammin ennakkoluulot kuin oikeat syyt.

–Jos on sekaruokavalio, niin sehän varmaan tarkoittaa, että siihen kuuluu välillä myös vegaaninen ruokavalio, hän naurahtaa.

 

Teksti ja kuva: Laura Kanerva

 

Lisää aiheesta:

Valmiina erityisruokavalioihin – kokenut muonittaja antaa vinkit leirikokeille (Partiojohtaja 28.2.2017)

Listaus vegaanisista tuotteista (Vegaanituotteet.net)

Tietoa vegaaniudesta (Vegaaniliitto)

Vegaanireseptejä (Vegaanihaaste)

Vegaaniruokablogi Chocochili

Korven Koukkaajien blogi Vegeretki

    Retkiruokailija

    Pakko mainita, että otsikon tulisi olla ”Vegaaniseksi”. Jos ruoka tulee vegaaniksi, ruoka muuttuu ihmiseksi, koska vegaani on vegaani.

    Laura

    Hyvä huomio, kiitos korjauksesta 🙂

Kommentoi