Valmiina erityisruokavalioihin? – kokenut muonittaja antaa vinkit leirikokeille

Partiojohtaja 28.2.2017 16.39 Ilmiöt ja tapahtumat 2 kommenttia

Nykyään moni lippukuntatapahtumaakin järjestävä törmää siihen, etteivät kaikki osallistujat voi syödä samaa ruokaa. Usein etenkin vieraammat erityisruokavaliot voivat aiheuttaa ongelmia.

Tiina Ruokonen Hämeen Partiopiirin muonitusjaosto Täplä Cateringista on kokannut monelle partiolaiselle lippukunnan tapahtumista Roihun perheleiriin asti.

– Kannattaa lähteä siitä, että suunnitellaan ruokalista etukäteen huolellisesti niin, että kaikki saavat ravitsevaa ja maistuvaa ruokaa. Jos osallistujissa on paljon yhden raaka-aineen allergikkoja, voi ainakin osan niistä yleensä jättää pois kokonaan. Myös ilmoittautumiset kannattaa kerätä ajoissa ja lomakkeeseen merkitä selkeä kohta allergioille tai erityisruokavalioille.

Monelle kokeneelle retken järjestäjälle ilmoittautumisten kerääminen on varmasti tuttua puuhaa, mutta silti joskus voi tulla vastaan odottamattomia tilanteita. Ruokosen mukaan joskus aikuiset saattavat luulla, että heidän ruokavalionsa muistetaan, vaikkei niin esimerkiksi isommissa lippukunnissa aina ole. Lapset ja nuoret vanhempineen voivat muutenkin olla tottuneempia selvittämään ruokavalioitaan, kun taas aikuisilla rajoitteet ovat voineet muuttua vasta myöhemmin.

– Esimerkiksi kasvisruokaa voi saada työpaikoilla ja kouluissa syödäkseen ilman ilmoitustakin, mutta partiotapahtumissa kasvisruokailun ilmoittaminen on välttämätöntä. Kasvisruoista ei kuitenkaan kannata ottaa liikaa stressiä. Nykyään lähes kaikista perusruoista on mahdollista tehdä lihaton versio. Kasvis- ja vegaanituotteita voikin käydä vilkuilemassa oman kauppareissun lomassa jo ennen kuin alkaa edes suunnitella ruokalistaa.

Aloittelevalle muonittajalle Ruokonen antaa muutaman vinkin.

– Edullisia, helppoja ja helposti muokattavia ruokia on esimerkiksi keitot ja kastikeruoat. Tekemällä oppii tässäkin, ja kokeneemmilta kannattaa kysyä neuvoja. Yleensä ruokarajoitteisilta tulee kaikista kauhutarinoista huolimatta ihan hyvää palautetta, sillä he ovat ymmärtäväisiä sen suhteen, ettei vaikkapa metsässä pysty tekemään ihan kaikkea mahdollista. Joskus joku saa väkisinkin vähän eri ruokaa kuin muut, mutta siitä tulee ihmettelyä lähinnä seikkailijoilta ja tarpojilta, joilla se kuuluu enemmän siihen ikään ja kehitykseen.

Termit haltuun

Moni retkelle lähtijä on tottunut selittämään ruokavalionsa termein, jotka voivat maallikolle olla aivan tuntemattomia.

Vegaani ei käytä mitään eläinperäisiä tuotteita, kuten lihaa, maitotuotteita tai kananmunaa. Vegetaristi, tutummin kasvissyöjä sen sijaan välttelee ainoastaan lihaa. Vegetaristi-termiin voi lisätä tarkentavia etuliitteitä, kuten lakto- (voi käyttää maitotuotteita), ovo- (voi syödä kananmunaa) tai pesco- (voi syödä kalaa). Semivegetaristi välttelee vain punaista lihaa.

Laktoosi-intolerantikolla maitosokeri eli laktoosi ei imeydy kunnolla, ja tällöin sitä tulee vältellä. Laktoosi-intolerantikot syövät ja juovat siis laktoosittomia maitotuotteita. Herkimmillä voi tulla oireita jo esimerkiksi ruoassa käytetystä maitojauheesta. Toisilla riittää taas vähälaktoosiset tuotteet. HYLA on Valion tuotemerkki vähälaktoosisille tuotteille, eikä sitä kannata sekoittaa laktoosi-intoleranssiin.

Maitoallergikko ei taas voi käyttää maitotuotteita lainkaan.

Keliaakikko saa yleensä oireita vehnästä, ohrasta ja rukiista. Heille sopivia viljoja ovat siis kaura, riisi, maissi, hirssi ja tattari.

Vilja-allergikko ei voi syödä taas minkäänlaisia viljatuotteita. Joskus saatetaan olla allergisia vain kotimaisille viljoille, eli vehnälle, ohralle, rukiille ja kauralle.

 

Viisi vinkkiä erityisruokavaliokokkailuun

  • Korvaa maito soija- tai kauramaidolla. Myös kermatuotteisiin löytyy omat versionsa.
  • Vehnäjauhojen tilalle on olemassa gluteenittomia jauhoseoksia.
  • Soijasta valmistettuja juustoja on olemassa niin palana kuin raasteenakin.
  • Tarkista, ettei esimerkiksi tummassa suklaassa ole maidon jäämiä.
  • Gluteenia voi löytyä joskus yllättävistä tuotteista, kuten karkeista tai strösseleistä.

 

Teksti: Noora Kankare, kuva: Harri Halmejärvi

 

Lisää aiheesta

Pakkaa retkelle mukaan linssit ja pähkinät – retkiruoka muuttuu helposti vegaaniksi (Partiojohtaja 28.2.2017)

    Retkiruokailija

    Lisäksi voisi lisätä ”muotiallergikot” – yhtenä viikkona pitää olla gluteeniton, seuraavana glutamaatiton, sen jälkeen aspartaamiton, sitten maidoton, viljaton, vegaaninen, vähähiilihydraattinen, FODMAP-vapaa, soijaton – aina viimeisimmän Ilta-Sanoman varoituksen mukaan.

    Aakikko

    Keliaakikkolle ei välttämättä kelpaa normi kaura, joka kulkee samoja valmistuslinjoja pitkin kuin esim se vehnä. Siispä puhutaan ”puhtaasta kaurasta” joka kelpaa varmasti. Samaa linjasto sotkua voipi esiintyä muissakin tuotteissa, joten kannattaa olla tarkkana!

Vastaa käyttäjälle Aakikko Peruuta vastaus