Kolumni: Sinussa on arvojohtajan ainekset

Partiojohtaja 11.12.2017 16.57 Mielipiteet 0 kommenttia

Miten partiojohtaja voi olla vahvistamassa arvoja johdettaviensa ajattelussa ja toiminnassa?

Majanrakennuksen oheinen rupattelu katkeaa 12-vuotiaan rasistiseen kommenttiin. Johtajana minun pitäisi nyt pystyä oikeanlaiseen reagointiin. Tilanne olisi oiva partioihanteiden vahvistamiseksi. Turvallisessa metsäympäristössä rauhassa oman ryhmän kanssa voisin kannustaa rakentamaan ystävyyttä yli rajojen ja kohtaamaan muut avoimesti ja suvaitsevaisesti. Mutta menenkin lukkoon: Miten puhua lasten kanssa teemoista, joista aikuisetkaan eivät pysty käymään sivistynyttä keskustelua?

Viime viikolla moni antoi ensimmäistä kertaa partiolupauksen. Lupaus pitää sisällään oletuksen jaetuista partion arvoista. Mutta miten partiojohtaja voi olla vahvistamassa arvoja johdettaviensa ajattelussa ja toiminnassa? Partio on Suomen suurin nuorisojärjestö, jossa löytyy kaikenlaisista taustoista tulevia, ja usein ahdasmielinen ajattelu on poimittu aikuisten suusta.

Vastauksena kysymyksiin tarjotaan globaalikasvatusta, mitä se on?
Globaalikasvatus kannustaa eri-ikäisiä ihmisiä ryhtymään aktiivisiksi maailmankansalaisiksi. Se pureutuu tietoihin, taitoihin ja asenteisiin. Globaalikasvatus lisää ymmärrystä siitä, miten jokainen meistä on kytköksissä maailmanlaajuisiin kysymyksiin ja miten omalla toiminnalla ja valinnoilla voi vaikuttaa globaalin oikeudenmukaisuuden edistämiseen.

Globaalikasvatus ei ole siis mikään uusi ilmiö, vaan aivan partiotoiminnan ydintä. Tällä viikolla julkaistu Suomen Partiolaisten menetelmäopas pyrkii tuomaan tavoitteet käytäntöön. Sen avulla vaikeat keskustelut voidaan käydä partion tyyliin: Tekemällä oppien. Globaalikasvatuksen ei tarvitse jäädä johtajalle hienoksi, mutta hämäräksi tavoitteeksi. Neuvoja ja näkökulmia voi oppaan lisäksi hakea esimerkiksi globaalikasvatuskoulutuksesta 7.-8.4.

Majanrakennuksen kesken tilaisuus käydä partioarvokeskustelua lauottiin nenän eteen yllättäen. Nyt jos koskaan olisi sauma antaa kotoa opitun rinnalle avarakatseisempia näkemyksiä. Johtajana tunsin suuria paineita onnistua tilanteessa täydellisesti. Nykyään suhtautumiseni on rauhallisempi: globaalikasvatuksen ei tarvitse (eikä edes kuulu) olla valmiita vastauksia ja kaiken kattavaa tietoa. Ystävyyttä yli rajojen ei rakenneta voittamalla tarpojaikäinen väittelyssä. Tärkeää tuossa hetkessä oli se, että keskustelu oli mahdollista.

 

Teksti ja kuva: Helmi Partanen. Kirjoittaja on globaalit muuttoliikkeet -globaalikasvatushankkeen jäsen.

Kursivoidun lainauksen lähde: globaalikasvatus.fi

Lisää aiheesta: Suomen Partiolaisten Yli rajojen -menetelmäopas

Kommentoi